Latvijas alternatīvā mūzikas vide nav iedomājama bez Ģirta Laumaņa jeb Lomika vārda. Viņa vairāk nekā 20 gadu darbība skaņu inženiera lomā ir būtiski ietekmējusi ne tikai atsevišķu mākslinieku vai grupu izaugsmi, bet arī Latvijas mūzikas kultūras kopējo attīstību. Ģirta Laumaņa ceļš uz skaņu inženiera profesiju sākās jau pusaudža gados, kad viņš kā dīdžejs spēlēja diskotēkās no kasešu lentēm. Tehniska interese un vide, kurā BMX, skeitbords un alternatīvā mūzika saplūda vienotā jaunrades vilnī, veidoja viņa pirmās muzikālās pieredzes. “Sapņoju par to, ka varētu būt iekārtas, kurās dziesmas var pārslēgt ar pogām, nevis tīt lentas,” atceras Lomix. Pirmā grupas Non Skid ieraksta pieredze Lietuvā 90. gadu nogalē kļuva par izšķirošu pagrieziena punktu, iedvesmojot radīt pašam savu studiju.

 

Viņa vadītā studija “Hodilla Records” Valmierā kļuvusi par teju leģendāru vietu Latvijas metāla un alternatīvās mūzikas aprindās. Ne tikai tehnoloģiskā bāze, bet arī vide – ar dārzu, pirts māju un iespēju izkāpt no galvaspilsētas rutīnas – veido īpašu radošo atmosfēru. “Tā ir sava veida retrīta sajūta,” atzīst Lomix.

 

Tehnoloģiju attīstība ir būtiski mainījusi skaņu ierakstu vidi. Lomix atzīst, ka tagad ar mājas apstākļos pieejamām iekārtām iespējams radīt to, kas agrāk prasīja dārgas studijas. Tomēr viņš brīdina par pārāk lielu tehnoloģijas klātbūtni, kas var aizēnot mūzikas dvēseli: “Svarīgi, kā tehnoloģiju izmanto – vai tā kalpo mākslai, vai kļūst pašmērķīga.”

 

Īpaši iepriecinoša Lomikam šķiet jaunās paaudzes radošā aktivitāte. Viņš novērojis, ka jaunie mūziķi spēlē tehniskāk un radošāk nekā iepriekšējās paaudzes un nebaidās meklēt savu individuālo skanējumu. “Es pats no viņiem daudz mācos – šī savstarpējā iedvesma ir būtiska,” viņš atzīst.

 

Lomiks uzskata, ka Latvijas skaņu inženieru līmenis šodien ir tuvs ārzemju standartiem, taču atslēga nav tehniskā konkurence, bet spēja radīt iedvesmojošus, autentiskus ierakstus, kas rezonē arī ārpus Latvijas robežām. “Tikai autentiskums padara tevi redzamu,” viņš secina, pieminot arī vairākus Latvijas metāla un alternatīvās mūzikas piemērus, kas, viņaprāt, būtu pelnījuši lielāku atzinību.

 

Lomiks dalās ar dažādiem izaicinājumiem – no tehniskām ķibelēm līdz psiholoģiskiem brīžiem, kad gribas visu mest pie malas. Viņš uzskata, ka šādi lūzuma punkti norāda uz izaugsmi. Studijā svarīgi saglabāt mieru un spēt operatīvi risināt problēmas.

 

Nozīmīgākās grupas, ar kurām Lomiks lepojas, ir Tesa, Židrūns un Soundarcade. Viņš uzskata, ka tādas grupas kā Asinis būtu pelnījušas lielāku atzinību. Jaunāko laiku tendence ir, ka mūziķi mazāk lieto alkoholu un vairāk koncentrējas uz muzikālām niansēm, bet mūzika kļūst drosmīgāka un tehniski sarežģītāka.

 

Lomika nākotnes sapnis ir izveidot studiju dabā, pie ezera, radot vidi radošai brīvībai. Viņš uzskata, ka autentiskums, briedums un patiesa mīlestība pret mūziku ir panākumu atslēga, un ka nākotnē veiksmīgi būs tie mākslinieki un skaņu inženieri, kas spēs apvienot tehniskās zināšanas ar radošu domāšanu un atvērtību pārmaiņām.

 

Šī pieredzes bagātā skaņu inženiera stāsts atgādina – lai arī tehnoloģijas mainās, cilvēka radošuma spēks, iekšējā degsme un vēlme sadarboties joprojām ir mūzikas tapšanas pamatu pamats.

 

Atskaņotās mūzikas saraksts:

  1. Nuvo - Solītā Zeme
  2. Kastete - Postpadomju Cilvēks
  3. Batra - Pozitīvā Agresija
  4. Kriegopfer - Antinaids
  5. Grab - Straume
  6. Non Skid - Nāc Ar Mums
  7. Soundarcade - Bloodsign 
  8. Mentem - Hunting Season
  9. Kannabinõid - Imemees 
  10. Asinis - Mirrors and Madness IV – Epilogue
  11. Gultā Ar Fantomasu - Lenta
  12. Pamirt - Crazy
  13. Bēdu Brāļi - Anxis
  14. Tesa - Interval 4