Preses relīzes
Raidījums „Atvērtie faili” pēta, kā toksiska degviela caur Latviju smagi piesārņo Āfriku
Benzīns ar augstu sēra saturu, kuru Eiropā kā degvielu pārdot ir aizliegts, no Apvienotās Karalistes naftas pārstrādes rūpnīcām caur Eiropas sajaukšanas iekārtām nonāk līdz Āfrikai, kur tas izraisa smagu gaisa piesārņojuma krīzi. 2023. gadā viens no katriem sešiem bareliem benzīna, kuru ar tankkuģiem veda uz Nigēriju, ir nācis no šādas degvielas sajaukšanas iekārtas Antverpenes pilsētā Beļģijā. Daļa no šādas netīrās degvielas eksporta ķēdes ir arī Latvija. To atklājis starptautisks žurnālistu pētījums, kurā piedalījās arī Latvijas Radio Pētnieciskās žurnālistikas daļa. Pētījumā noskaidroto no šodienas, 5. decembra, var klausīties Latvijas Radio raidījuma „Atvērtie faili” epizodē „Latvija „džungļu sulas” ķēdē”, kas pieejama Latvijas Radio mājaslapā, mobilajā lietotnē un populārākajās straumēšanas vietnēs.
Starptautisko žurnālistu pētījumu īstenoja Anglijā bāzētā pētnieciskās žurnālistikas organizācija „SourceMaterial” un konsultāciju organizācija „Data Desk” sadarbībā ar Pētnieciskās žurnālistikas daļu Latvijas Radio, Spānijas dienas laikrakstu „El País”, Šveices nacionālo laikrakstu „Tages-Anzeiger”, Beļģijas pētnieciskās žurnālistikas portālu „Apache.be”, žurnālistu kolektīvu „Spit” Nīderlandē un „Pētnieciskās žurnālistikas fondu” Nigērijā.
„Iespējams, kādam dzirdot šo pētījumu, šķiet, ka tā nav mūsu problēma. Āfrika ir tālu, un galu galā, ja tas ir likumīgi, tad uzņēmumi var darīt, kā vēlas. Tomēr uzņēmumi peļņu gūst neētiski un tas notiek uz cilvēku veselības rēķina,” stāsta Latvijas Radio Pētnieciskās žurnālistikas daļas žurnāliste Linda Zalāne, kura strādāja pie starptautiskā pētījuma. Žurnāliste papildina: „Eiropas naftas pārstrādes rūpnīcas pavisam noteikti apzinās, ka eksportētās degvielas sēra saturs vairākas reizes pārsniedz Eiropā pieļauto normu, kas, savukārt, Āfrikā izraisa gaisa piesārņojuma krīzi un rada ļoti nopietnas veselības problēmas tur dzīvojošiem cilvēkiem.”
Pētījums atklāj, ka Antverpenes pilsētai analogu degvielas sajaukšanas iekārtu, kurā jauc degvielu ar augstu sēra saturu – nozarē nicinoši apzīmētu arī par „džungļu sulu”, jo tā ir pārāk toksiska Eiropas tirgiem, bet eksportēt uz Āfriku nav aizliegts – darbina arī Ventspilī, uzņēmumā „Vitol Terminal Latvia”’. Uzņēmums pastarpināti pieder starptautiskajai „Vitol” grupai. Gan pagājušā gadā, gan arī šogad desmitiem kuģu no „Vitol” termināļa ar benzīna un dīzeļdegvielas kravām kursēja Āfrikas virzienā.
Starptautiskais pētījums pieejams: https://www.source-material.org/toxic-fuel-uk-africa-nigeria-trafigura-vitol/.
Par Latvijas Radio
Latvijas Radio kanālu grupa ar 34,77% radio klausīšanās laika daļu ir tirgus līderis Latvijā, liecina Kantar TNS jaunākie auditorijas dati par periodu no 2023. gada decembra līdz 2024. gada maijam. Latvijas Radio programmas klausās vairāk nekā 706,66 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju. Šobrīd Latvijas Radio ir lielākais programmu producents Latvijā. Radio veido piecas programmas: Latvijas Radio 1 (trešais klausītākais kanāls Latvijā), Latvijas Radio 2 (visklausītākā radio stacija Latvijā), Latvijas Radio 3 – Klasika (vienīgais klasiskās mūzikas kanāls Latvijā), Latvijas Radio 4 – Doma laukums (kanāls mazākumtautību valodās), jauniešu multimediālā platforma Latvijas Radio 5. Latvijas Radio podkāstu straumēšanas vietnēs piedāvā vairāk nekā 185 dažādus raidījumus, kas pielāgoti raidierakstu formātam. Tāpat pieejami vairāki oriģinālpodkāsti, kas primāri veidoti digitālajai audio videi. Ik mēnesi Latvijas Radio paplašina piedāvātā satura apjomu podkāstu straumēšanas vietnēs. Latvijas Radio saturu iespējams klausīties arī Latvijas Radio mobilajās lietotnēs.
Papildu informācija:
Ilze Lujāne
Sabiedrisko attiecību speciāliste
Latvijas Radio
Tālr.: +371 29794563
Doma laukums 8, Rīga, LV-1505
www.latvijasradio.lv