Pirmdiena, 2025. gada 24. marts

Vārda diena: Kazimirs, Izidors

Latvijas Sabiedriskais medijs

APSTIPRINĀTS

ar VSIA “Latvijas Sabiedriskais medijs”

06.02.2025. valdes lēmumu Nr.13/2-2

 

APSTIPRINĀTS

ar Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes

27.02.2025. lēmumu Nr. 12/1-1

 

 

VSIA “LATVIJAS SABIEDRISKAIS MEDIJS”

RĪCĪBAS UN ĒTIKAS KODEKSS

 

     1. Kodeksa mērķis un pielietojums

1.1. Rīcības un ētikas kodekss (turpmāk – Kodekss) ir saistošs visiem VSIA „Latvijas Sabiedriskais medijs” (turpmāk – LSM) darbiniekiem neatkarīgi no viņu amata un nodarbinātības veida – vadītājiem, satura veidotājiem jebkurā platformā, tai skaitā personām, kuras piesaistītas satura veidošanai ārpus darba tiesiskajām attiecībām, kā arī atbalsta funkciju nodrošinātājiem.  

1.2. Kodekss nosaka profesionālās ētikas un uzvedības pamatprincipus. Situācijās, kas nav minētas šajā Kodeksā, LSM darbinieki rīkojas saskaņā ar vispārpieņemtām ētikas un uzvedības normām.

 

      2. LSM darbības pamatprincipi

2.1. LSM misija ir kalpot Latvijas sabiedrības interesēm, un to savā darbā ievēro visi LSM darbinieki.
2.2. LSM darbinieki savus pienākumus veic saskaņā ar sabiedrisko mediju vispārpieņemtajām pamatvērtībām, kas ir neatkarība, uzticamība un cilvēka cieņa. Šīs vērtības caurauž gan medija ikdienas darbu, gan radīto saturu.
2.3. LSM darbinieki, kuri iesaistīti satura veidošanā, ievēro visaugstākos žurnālistikas standartus un LSM redakcionālās vadlīnijas, kas publicētas atsevišķi (skat.: https://ltv.lsm.lv/satura-veidosana/sabiedrisko-mediju-redakcionalas-vadlinijas).
2.4. LSM darbinieki ievēro savus iekšējos dokumentus, kā arī nodrošina atbildīgu finanšu administrēšanu, iekšējo kontroli, kvalitātes vadību, datu drošību un privātuma aizsardzību.
2.5. LSM ievēro labas pārvaldības praksi un veicina uz ilgtspējīgu attīstību vērstu rīcību.
2.6. LSM nav pieņemama jebkāda ļaunprātīga rīcība, kukuļņemšana, krāpšana vai zādzība.

 

      3. Interešu konfliktu izslēgšana

3.1. LSM darbinieki nedrīkst nonākt interešu konflikta situācijā vai pat radīt iespaidu par interešu konflikta situāciju.
3.2. Ja darbiniekam rodas interešu konflikts satura veidošanā vai darījumu slēgšanā, viņam jāinformē par konfliktu tiešais vadītājs, kurš pieņem lēmumu par tālāko rīcību.
3.3. LSM darbinieki nedrīkst no trešajām personām saņemt finanšu atlīdzību un citus labumus par satura veidošanu vai citiem ar LSM saistītiem pakalpojumiem.
3.4. Dāvanas vai citu labumu var pieņemt tikai retos gadījumos, ja to vērtība nav liela un neiedragā LSM uzticamību un neatkarību. (Piemēram, var atļauties pieņemt pildspalvu vai piezīmju papīru konferencē, uzkodas publiskos pasākumos, ielūgumu uz maltīti, taču tas nedrīkst būt regulāri).
3.5. Satura veidotāji drīkst piedalīties citu organizāciju apmaksātos braucienos darba uzdevumā tikai ar galvenā redaktora atļauju. Šāda brauciena rezultātā tapušajā raidījumā vai publikācijā jāparādās informācijai par to, kas braucienu ir apmaksājis, un, to gatavojot, satura veidotājs ir atbildīgs par šajā Kodeksā un redakcionālajās vadlīnijās noteikto standartu ievērošanu.
3.6. Ja citu organizāciju apmaksātā braucienā darba uzdevumā plāno doties jebkurš cits LSM darbinieks, kas nav satura veidotājs, akcepts ir jāsaņem no LSM valdes.
3.7. LSM darbinieki nedrīkst pieņemt ielūgumus uz pasākumiem (koncertiem, teātra izrādēm, sporta pasākumiem u.c.), kur visiem apmeklētājiem nav brīva ieeja. Izņēmums ir preses akreditācijas vai preses pārstāvjiem īpaši rezervētās sēdvietas, lai šos pasākumus varētu atspoguļot, veidot recenzijas un profesionāli sekotu līdzi nozares procesiem. Atspoguļojot šos pasākumus, satura veidotājs ir atbildīgs par šajā Kodeksā un redakcionālajās vadlīnijās noteikto standartu ievērošanu.
3.8. LSM darbinieki izvairās no rīcības, kas nesaskan ar ētikas principiem, neizmanto sev ekskluzīvi pieejamos sabiedriskā medija resursus, t. sk. satura platformu personiskās un finansiālās interesēs, neatsaucas nelabticīgi uz ieņemamo amatu.
3.9. LSM satura veidotāji savu profesionālo darbību nesavieno ar sabiedrisko attiecību, mārketinga un reklāmas pakalpojumu sniegšanu. Satura veidotāji neveic blakus darbu komerciālā elektroniskajā plašsaziņas līdzeklī – izņēmumi pieļaujami tikai atsevišķos gadījumos ar galvenā redaktora atļauju, kad LSM interesēs ir piesaistīt cita medija darbiniekus konkrēta satura veidošanai. Satura veidotāji blakus darbu citā medijā vai organizācijā var veikt tikai ar galvenā redaktora atļauju, savukārt pārējie darbinieki – ar valdes atļauju. LSM satura veidotāji pasākumu, diskusiju, konferenču vadīšanu saskaņo ar savu tiešo vadītāju.
3.10. LSM satura veidotāji nepiedalās ar savu balsi vai tēlu komerciālās reklāmās. LSM satura veidotāji nedrīkst izmantot savu sabiedriskajā medijā iegūto publisko tēlu komerciāliem nolūkiem, t.sk. nedrīkst izvietot uzņēmumu logotipus, zīmolus vai citādi tos reklamēt savos sociālo mediju profilos un šādā veidā gūt ienākumus. Šis regulējums neattiecas uz autoriem un izpildītājiem, kuri piedalās savu darbu pašreklāmās.
3.11. Satura veidotāju dalība trešo personu organizētās vides, izglītības, zinātnes, veselības, kultūras, sporta un tamlīdzīgās sociālas nozīmes kampaņās vai sociālas nozīmes reklāmās saskaņojama ar savu vadītāju, komunikācijas vadītāju un galveno redaktoru.
3.12. Kodeksa 3.9. un 3.10. punktā noteiktajiem sabiedrisko attiecību, mārketinga un reklāmas darbības ierobežojumiem ir pieļaujami izņēmumi, ko var attiecināt uz šādiem satura veidotājiem:

3.12.1. izklaides satura veidotājiem (izņemot programmu Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 4, LTV1 un LTV7), ja viņu veidoto raidījumu saturs nevar radīt pamatotus iemeslus šaubām par tā objektivitāti un ietekmēt sabiedrības uzticēšanos LSM;
3.12.2. šauru nišas raidījumu un rubriku veidotājiem, kuru kompetences ir svarīgas specifisku tematu atspoguļošanai un/vai konkrētas mērķauditorijas aizsniegšanai, un ja viņu veidoto raidījumu saturs nevar radīt pamatotus iemeslus šaubām par tā objektivitāti un ietekmēt sabiedrības uzticēšanos LSM;
3.12.3. ārštata autoriem vai neatkarīgo producentu nodarbinātiem autoriem, kuri nav ar LSM darba tiesiskajās attiecībās un kuri ne biežāk kā reizi nedēļā tiek piesaistīti satura veidošanai izklaides, mūzikas, sporta, kultūras, bērnu, pusaudžu, jauniešu, izglītības un zinātnes raidījumos. Šajā apakšpunktā minētais izņēmums pieļaujams tikai, ja autora veidotais saturs nevar radīt pamatotus iemeslus šaubām par tā objektivitāti un ietekmēt sabiedrības uzticēšanos LSM.

3.13. Kodeksa 3.12. punktā minētos izņēmumu gadījumus izvērtē un par atļauju lemj attiecīgās LSM struktūrvienības vadītājs un galvenais redaktors.
3.14. LSM satura veidotāji, uz kuriem attiecināti izņēmumi, savā reklāmas, t.sk. influencēšanas, darbībā nedrīkst popularizēt alkoholu, tabakas izstrādājumus, elektroniskās cigaretes, zāles (medikamentus), uztura bagātinātājus, enerģijas dzērienus, azartspēles, ātros kredītus -  nebanku kredītus, patēriņa kredītus, vērtības, kas nesakrīt ar LSM vērtībām, kā arī citus elektroniskos plašsaziņas līdzekļus.
3.15. LSM satura veidotāji, uz kuriem attiecināti izņēmumi, nedrīkst veidot LSM saturu par aktualitātēm, precēm, pakalpojumiem un uzņēmumiem, kurus viņi popularizē savā reklāmas darbībā.
3.16. Reklāmas darbības ierobežojumi netiek attiecināti arī uz aktieriem un citiem māksliniekiem, kas tiek piesaistīti nedokumentālā vai mākslas satura veidošanai (seriāliem, spēlfilmām, teātra iestudējumiem, dzejas un prozas lasījumiem, mūzikas skaņdarbiem).
3.17. LSM satura veidotāji nedrīkst ieņemt amatu politiskā partijā. Ja satura veidotājs kandidē Saeimas, Eiropas Parlamenta vai pašvaldību domju vēlēšanās, viņš aptur savu profesionālo darbību LSM.
3.18. Satura veidotāji, kuri ir uzvarējuši kādā konkursā, ko rīko organizācijas, kas nav žurnālistu vai mediju profesionālās organizācijas, drīkst pieņemt naudas balvas vai citus materiālus labumus tikai ar ikreizēju galvenā redaktora akceptu.

 

       4. Savstarpējās attiecības

4.1. Gadījumos, kad uzskati par ētiskas dabas jautājumiem ir atšķirīgi, tos risina, argumentējot savu viedokli un rodot vairumam pieņemamu rezultātu, kas ir saistošs visiem.
4.2. Sabiedriskā medija darbinieki savstarpēji sadarbojas un veido koleģiālas attiecības. Nav pieļaujama rīcība nolūkā kaitēt kolēģu reputācijai. Darbinieks izvairās no nekoleģiālām attiecībām – intrigām, garastāvokļa ietekmes, tenkām, nomelnošanas, liekulības. Iekšējie strīdi vispirms risināmi LSM ietvaros.
4.3. LSM darbinieki atbalsta viens otru un kolēģus no citiem plašsaziņas līdzekļiem un solidarizējas gadījumos, ja varas vai politisko, ekonomisko spēku pārstāvji cenšas ietekmēt plašsaziņas līdzekļus. 
4.4. LSM ciena intelektuālā īpašuma subjektu tiesības. Nav pieļaujams plaģiātisms. Ja tiek citēts cita autora vai medija materiāls, jāmin materiāla autors, darba nosaukums un avots, no kurienes materiāls ir pārpublicēts. 

 

      5. Pilnveidošanās un izaugsme

LSM darbinieki tiecas uz augstāko kvalitātes standartu nodrošināšanu savā profesionālajā darbībā, apgūst jaunākās darba metodes un tehnoloģijas.

 

      6. Ārējā komunikācija

6.1. LSM darbinieki publiskajā komunikācijā ir godīgi un atbildīgi. Izmantojot savas pilsoniskās tiesības uz vārda un rīcības brīvību, LSM darbiniekiem ir jāizvairās no darbībām, kas mazina LSM uzticamību.
6.2. Par viedokļa paušanu citiem medijiem ir jāinformē tiešais vadītājs.
6.3. LSM oficiālais viedoklis tiek pausts caur LSM valdes locekļiem, galveno redaktoru un LSM komunikācijas speciālistu. Nepieciešamības gadījumā LSM oficiālo viedokli var paust arī direktori vai struktūrvienību vadītāji, iepriekš par to informējot un viedokli saskaņojot ar LSM valdi un/vai LSM komunikācijas speciālistu. Saņemot jautājumus par LSM, darbiniekam jāinformē savs tiešais vadītājs un/vai LSM komunikācijas speciālists un tālāk jārīkojas saskaņā ar viņu norādījumiem.
6.4. LSM darbinieki ievēro konfidencialitāti un neizpauž ražošanas un komerciālos noslēpumus, kas nepārprotami par tādiem ir nosaukti.
6.5. LSM oficiālos sociālo mediju kontus LSM darbinieki neizmanto personīgā viedokļa paušanai.
6.6. LSM darbinieki ievēro ētikas normas arī savos sociālo mediju privātajos profilos un citās interneta vietnēs. LSM darbinieku privātajos kontos ieteicams uzsvērt, ka tiek pausts personīgais viedoklis. Jāatceras, ka arī privāti pausts viedoklis ir LSM darbinieka viedoklis, tādēļ rūpīgi jāpārdomā sava uzvedība, kā publicējot informāciju, tā daloties ar informāciju vai paužot viedokli par to. Viedoklim jābūt izsvērtam, pamatotam un izteiktam pieklājīgi.

 

      7. LSM atbildība pret darbiniekiem

7.1. LSM tiek nodrošinātas darbinieku izaugsmes un attīstības iespējas. Visi darbinieki tiek vērtēti, pamatojoties uz viņu sniegumu un kompetenci, neatkarīgi no vecuma, dzimuma, seksuālās orientācijas, rases, reliģijas, tautības, etniskās piederības, politiskajiem uzskatiem vai tamlīdzīgi.
7.2. LSM galvenā vērtība ir darbinieki, vadība novērtē savus darbiniekus un veicina labu darba vidi un kultūru, rūpējas par darbinieku drošiem un veselībai nekaitīgiem darba apstākļiem.
7.3. LSM nav pieļaujama diskriminācija, iebiedēšana vai uzmākšanās.
7.4. LSM ievēro darba koplīgumu un darba tiesisko attiecību regulējošos normatīvos aktus.

 

      8. Sadarbība ar partneriem

8.1. LSM savā darbībā ievēro godīguma, atklātības, godīgas konkurences un profesionalitātes principus. Mēs sadarbojamies tikai ar partneriem, kuri darbojas ētiski, izturamies vienlīdzīgi pret visiem partneriem.
8.2. LSM ciena partneru tiesības un intereses un sagaida, ka partneri ievēros mūsu tiesības un intereses.
8.3. LSM sadarbībā, kā arī preču un pakalpojumu iegādē ievēro vienlīdzīgas attieksmes un caurskatāmības principus, neierobežo konkurenci. Lēmumu par sadarbību vai preču un pakalpojumu iegādi pamatā ir objektīvi kritēriji.

 

      9. Kodeksa uzraudzības mehānisms

9.1. Noslēdzot darba līgumu vai citu civiltiesisku līgumu ar LSM, persona apņemas ievērot šo Kodeksu un ar savu rīcību nepieļaut kaitējumu LSM publiskajam tēlam.
9.2. LSM vadītāji ir atbildīgi par to, lai viņiem pakļautie darbinieki ir informēti par šī kodeksa normām.
9.3. Ja darbiniekam nav skaidras šī Kodeksa normas, jāgriežas pie sava tiešā vadītāja vai nepieciešamības gadījumā – galvenā redaktora vai valdes.
9.4. Par Kodeksa neievērošanu var piemērot disciplinārsodu, smaga pārkāpuma gadījumā var lauzt darba līgumu. 
9.5. Sūdzības un iesniegumi par šī Kodeksa neievērošanu izskatāmi LSM Ētikas padomē un/vai Redakcionālajā padomē.
9.6. Sūdzības par iespējamiem Kodeksa pārkāpumiem var iesniegt jebkurš, tās sūtot uz e-pastu lsm@lsm.lv un adresējot Ētikas padomei. Sūdzības izskata un uz tām atbild mēneša laikā no to saņemšanas brīža.
9.7. Par Ētikas padomes un/vai Redakcionālās padomes pieņemto lēmumu turpmāko virzību, t.sk. disciplinārsoda piemērošanu, lemj LSM valde.
9.8. Pieņemtie lēmumi satura jomā tiek publiskoti LSM tīmekļvietnē, ievērojot personas datu aizsardzību.